قرآن و دانش

سه مرحله در رحم مادر

درقرآن کریم آمده است انسان طی فرآیند سه مرحله ای در رحم مادر خلق می شود:
«خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ أَنزَلَ لَكمُ مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يخَْلُقُكُمْ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فىِ ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ  ذَالِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ فَأَنىَ‏ تُصْرَفُونَ»(سوره زمر، آیه 6)

همانگونه که ملاحظه می کنید، این آیه نشان می دهد که انسان در شکم مادر، طی سه مرحله مجزا خلق می شود. زیست شناسی جدید و مدرن، کشف کرده که رشد جنینی کودک در سه ناحیه مجزا و مشخص صورت می گیرد.
امروزه در کتاب های آموزشی جنین شناسی پایه انسانی که در حوزه جنین شناسی، به عنوان مرجع اصلی محسوب می گردد، موضوع بالا بدین شرح بیان شده است:
حیات در رحم مادر شامل سه مرحله است:
ـ مرحله پیش بینی جنینی.(دو هفته و نیم نخستین)
ـ مرحله جنینی.(تا پایان هفته ششم)
ـ و مرحله تکامل جنین (از هفته هشتم تا زایمان).

این مراحل که مراحل سه ماهه نامیده می شود، سه دوره را مشخص می نماید و معطوف به مراحل رشد کودک می باشد. خصوصیات این سه مرحله به شرح زیر است:

 

1. مرحله پیش بینی

در طی این مرحله، زیگوت شروع به تقسیم شدن و تولید مثل می نماید.سپس به یک تکه گوشت تبدیل می گردد و به دیوار رحم مادر متصل و آویزان می شود.سلول ها در سه لایه منظم می شوند و به تکثیر خود ادامه می دهند.

 

2. مرحله جنینی

در مرحله دوم که پنج و نیم هفته طول می کشد، موجود زنده بوجود آمده، جنین نامیده می شود. در این هنگام سلول ها شکل گرفته و ایجاد اندام ها و سیستم های اصلی بدن را آغاز می کنند.

 

3. مراحل تکامل جنین

جنین در این مرحله «رویان» نامیده می شود و مرحله مذکور از هفته هشتم بارداری آغاز شده و تا زایمان ادامه پیدا می کند.برخلاف مرحله قبل، رویان در این مرحله شکل یک انسان را به خود می گیرد که دارای، چهره، دست و پا می باشد.
مرحله سوم نسبت به مرحله اول طولانی تر است و در این مرحله تمام اندام های بدن کامل می گردد.این مرحله سی هفته طول می کشد و تا هفته زایمان ادامه پیدا می کند.

این اطلاعات و کشفیات در مورد رشد جنین در رحم مادر فقط پس از مشاهده آن به وسیله تجهیزات پیشرفته بدست آمده است. با وجود این، مانند بسیاری از موارد علمی، معلومات فوق به طور اعجاز انگیزی توسط آیات قرآن کریم ارائه شده است. اطلاعات و جزئیاتی تا این اندازه مفصل و دقیق، توسط قرآن در عصری ارائه شده که بشر اطلاعات بسیار کمی از مسائل پزشکی در اختیار داشته است و این خود گواهی است بر این مدعا که قرآن، کلام بشر نیست، بلکه کلام پروردگار متعال است.

 

شیرمادر

شیر مادر دارای دو خصیصه مهم است:
ـ تغذیه نوزاد به بهترین نحو
ـ افزایش ایمنی و مقاومت کودک در مقابل بیماری ها.
حتی مغزّی های مصنوعی که برای تغذیه نوزادان ساخته شده اند، با وجود بکارگیری تکنولوژی معاصر، نمی توانند جایگزین شیر اعجاز انگیز مادر شوند. به مدد تحقیقات علمی، اخیراً کشف شده که تغذیه کودک به وسیله شیر مادر به مدت دو سال، برای کودک بسیار نافع و مفید است.
این موضوع را که اخیراً علم آن را کشف کرده، پروردگار متعال در 14 قرن قبل پیش بینی آن را در این آیه قرآن کریم خاطر نشان نموده است.
«او در دو سالگی از شیر گرفته می شود».(سوره لقمان، آیه 14)

نویسنده : مهدی بهرام شاهی

 

منابع: 

بشارت ، آذر و دی 1384، شماره 50