فرو بردن خشم[سوره شوری، آیه 37 [1]]
وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ [1] (37)
و [همان] کسانی که از گناهان بزرگ و از کارهای زشت دوری می کنند و هنگامی که [به مردم] خشم می گیرند، راه چشم پوشی و گذشت را برمی گزینند(انصاریان)
جزئیات بیشتر [1]
1- اطیب البیان
وَ إِذا ما غَضِبُوا يعنى كارى كردند كه آنها را به غضب آوردند آنها در مقام تلافى بر نمى آيند.
هُمْ يَغْفِرُونَ گذشت مي كنند.
2- تفسیر الکاشف
وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ
. يكظمون الغيظ، و لا يغضبون إلا للّه.
3- ترجمه تفسیر الکاشف
وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ.
كسانى كه وقتى خشمناك مى شوند، خشم خود را فرومى برند و تنها براى خدا خشمگين مى شوند.
4-تفسیر مجمع البیان
«وَ إِذا ما غَضِبُوا»
مما يفعل بهم من الظلم «هُمْ يَغْفِرُونَ» و يتجاوزون عنه لهم مثل ذلك و الفواحش جمع فاحشة و هي أقبح القبيح و المغفرة في الآية المراد بها ما يتعلق بالإساءة إلى نفوسهم فمتى عفوا عنها كانوا ممدوحين فأما ما يتعلق بحقوق الله و واجبات حدوده فليس للإمام تركها و لا العفو عنها و لا يجوز له العفو عن المرتد و عمن جرى مجراه
5- ـترجمه تفسیر مجمع البیان
(وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ) يعنى: هر گاه در اثر ستمى كه به آنان رسيده است خشمناك شوند، طرف خود را مىبخشند، فواحش جمع فاحشه است كه عبارت باشد از زشتترين عمل، و مغفرت در آيه مربوط به ستمهايى است كه نسبت به آنان مي شود، كه اگر آن را عفو كنند كارى است پسنديده و شايسته ستايش، امّا آن قسمت كه مربوط بحقوق الهى و حدود واجبه است اما حق عفو كردن آن قسمت را ندارد، و نمي تواند افراد مرتد و مانند آن را عفو كند
6- تفسیر نور
با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محكم كنيم. يَجْتَنِبُونَ ... يَغْفِرُونَ
5- كمالات زمانى ارزش بيشترى دارد كه سيره و روش انسان شود. يَجْتَنِبُونَ ...
يَغْفِرُونَ (قالب مضارع، نشانه دوام است.)
6- مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. يَجْتَنِبُونَ ... يَغْفِرُونَ
7- غضب يك غريزه است لكن كنترل آن لازم است. «غَضِبُوا»
8- مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مى كنند، نه به خاطر وساطت ديگران.«هُمْ يَغْفِرُونَ»
7- تفسیر نمونه
" آنها كسانى هستند كه به هنگام غضب عفو مى كنند" (وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ).
نه تنها در موقع غضب زمام اختيار از كفشان ربوده نمى شود، و دست به اعمال زشت و جنايات نمى زنند، بلكه با آب عفو و غفران قلب خود و ديگران را از كينهها شستشو مى دهند.
و اين صفتى است كه جز در پرتو ايمان راستين و توكل بر حق پيدا نمى شود.
جالب اينكه: نمى گويد آنها غضب نمى كنند، چرا كه اين جزء طبيعت انسان است و در بعضى موارد، يعنى در آنجا كه براى خدا، و در راه احقاق حق مظلومان باشد، ضرورت دارد، بلكه مى گويد آنها به هنگام غضب آلوده گناه نمى شوند، سهل است به سراغ عفو و غفران مى روند، و بايد هم چنين باشد، چگونه انسان مى تواند در انتظار عفو الهى به سر برد در حالى كه خود كينه توز و انتقامجو است، و به هنگام غضب هيچ قانونى را به رسميت نمى شناسد؟! و اگر مى بينيم در اينجا مخصوصا روى مساله" غضب" تكيه شده به خاطر آن است كه اين حالت آتش سوزانى است كه در درون جان انسان شعله ور مى شود، و بسيارند كسانى كه قادر بر مهار كردن نفس در آن حالت نيستند، ولى مؤمنان راستين هرگز تسليم خشم و غضب نمی ىشوند.
در حديثى از امام باقر ع مى خوانيم:
من ملك نفسه اذا رغب، و اذا رهب، و اذا غضب، حرم اللَّه جسده على النار
كسى كه به هنگام شوق و علاقه، و به هنگام ترس و وحشت، و هنگام خشم و غضب مالك نفس خويشتن باشد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ حرام مى كند «1».
***__________________________________________________
(1) تفسير على بن ابراهيم مطابق نقل نور الثقلين جلد 4 صفحه 583
8- تفسیر مخزن العرفان
و نيز ديگر از اوصاف آنها اين است كه موقعى كه آتش غضب شراره مي كشد از انتقام كشيدن خوددارى نموده و گذشت مي نمايند.
9- تفسیر منهج الصادقین
وَ إِذا ما غَضِبُوا و چون خشم گيرند بر مردمان بسبب اذيتى و مكروهى كه بديشان رسانند هُمْ يَغْفِرُونَ ايشان در مي گذرند از آن و بآب عفو آتش غضب خود را مي نشانند ايراد ضمير فصل تنبيه است بر اختصاص غفران ايشان در حالت غضب، و فواحش جمع فاحشه است و آن أقبح قبايح است مانند شرك و هر چه مثل آن باشد
10-تفسیر الصافی
وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ.
و القمّيّ عن الباقر عليه السلام قال: من كظم غيظاً و هو يقدر على إمضائه حشا اللَّه قلبه أمناً و ايماناً يوم القيامة قال و من ملك نفسه إذا رغب و إذا رهب و إذا غضب حرّم اللَّه جسده على النار.
Links:
[1] http://quran.ahlolbait.com/verse/42/37/40,39,37,43,41/118:77/122/121/%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%82%D9%85%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-(%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C)-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%89