کاشفى امیر محمود

«اميرمحمود كاشفى»، متولد ۱۳۳۸ زاهدان، قاری و مدرس قرآن كريم و در خانواده‌اى مذهبى و معنوى پا به عرصه وجود نهاد، پدرش مرحوم حاج محمد زمان، از فضلاى زمان، بر تربيت معنوى و مذهبى فرزندش اهتمامى بسيار داشت و مسير آموزش را با تقليد از استاد عبدالباسط و استاد منشاوى ادامه داد و پس از آن با تقليد از قرائت‌هاى استاد مصطفى اسماعيل تكميل شد. ايشان در زمينه علوم مختلف قرآن از استادان آيت‌الله حايرى شيرازى و آيت‌الله معرفت بهره‌هاى بسيارى گرفت.
ايشان در سال 1364 در مسابقات سراسرى قرآن دانشجويان دانشگاه تهران شركت كرد و حايز رتبه اول شد او همچنين در مسابقات جهانى قرآن كريم در كشور مالزى رتبه سوم را از آن خود ساخت، وی در ادامه فعاليت‌هاى قرآنى خود، در طول سال‌هاى جنگ تحميلى با بسيارى از قاريان برجسته دانشگاه تهران در محل تالار امير كبير اين دانشگاه به برپایى جلسات قرآن كريم پرداخت و اين جلسات را سال‌ها تداوم بخشيد. ايشان در ابتدا با نام كاشى‌ساز‌پور در جامعه قرآن كشور به فعاليت‌هاى قرآنى مى‌پرداختند او تحصيلات خود را در مقطع دكتراى زبان و ادبيات عرب دانشگاه تهران به اتمام رسانده است و در حال حاضر مدرس و عضو هيئت علمى اين دانشگاه است. مقالات علمى اين استاد ارجمند همواره در مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانى دانشگاه تهران به چاپ رسيده و مورد استفاده علاقه‌مندان دوره است و ايشان علاوه بر تلاوت قرآن در زمينه خوشنويسى فعاليت داد و به مرحله استادى در انجمن خوشنويسان دست يافته است.
استاد دكتر حاج امير محمود كاشفى در شهر زاهدان پا به عرصه وجود نهاد. ولادت او در خانواده اى مذهبى و معنوى، نخستين بارقه پرورش الهى او شد. پدرش مرحوم حاج محمد زمان، از فضلاى زمان، بر تربيت معنوى و مذهبى فرزندش اهتمامى بسيار داشت. و در اين راه از هيچ كوشش فروگذار نمى كرد. به همين سبب نيز نخستين طليعه هاى عشق به قرآن و فراگيرى آن، به تشويق پدر در زندگى استاد كاشفى درخشيدن گرفت. شنيدن برخى آوازهاى مذهبى كه در نظام طاغوت، از راديو پخش مى شد، يكى ديگر از عوامل تعقيب كاشفى به نغمات و الحان قرآن كريم شد.
پس از آن، در طول مدت سكونت استاد كاشفى در شهر اهواز و شنيدن تلاوتهاى استاد عبد الباسط از راديوى عراق كه در آنجا به خوبى شنيده مى شد، عزم او در فراگيرى الحان قرآنى، صد چندان شد.
استاد كاشفى، در منزلى بزرگ در اهواز، فارغ از هرگونه هياهو و يا مانعى، به تلاوت و تمرين آنچه شنيده بود مى پرداخت و بدين سان حيات قرآنى او رنگى تازه به خود گرفت. استاد كاشفى نخستين بار صورت رسمى در كلاس چهارم ابتدايى در حالى كه توانايى خود را در زمينه تلاوت از همگان مخفى داشته بود؛ به تلاوت سوره مباركه شمس پرداخت، چنان تلاوتى كه همگان زبان به تحسين او گشودند. از آن پس استاد كاشفى قارى مدرسه شد و به صورت رسمى به تلاوت پرداخت. مسير آموزش دكتر كاشفى، با تقليد از استاد عبدالباسط و استاد منشاوى ادامه يافت و پس از آن با تقليد از قرائتهاى مرحوم استاد شيخ مصطفى اسماعيل، تكميل شد. استاد كاشفى در زمينه علوم مختلف قرآن از استادان: آيت الله حايرى شيرازى و آيت الله معرفت بهره هاى بسيارى گرفتند.
استاد دكتر امير محمود كاشفى در سال 1364 در مسابقات سراسرى قرآن دانشجويان دانشگاه تهران شركت كرد و حايز رتبه اول شد. او همچنين در مسابقات جهانى قرآن كريم در كشور مالزى رتبه سوم را از آن خود ساخت.
استاد كاشفى در ادامه فعاليتهاى قرآنى خود، در طول سالهاى جنگ تحميلى با بسيارى از برادران و قاريان برجسته دانشگاه تهران در محل تالار امير كبير اين دانشگاه به برپائى جلسات قرآن كريم پرداخت و اين جلسات را سالها تداوم بخشيد. استاد امير محمود كاشفى كه در ابتدا با نام كاشى ساز پور در جامعه قرآن كشور به فعاليتهاى قرآنى مى پرداختند كه اين كتاب را سروش به چاپ رسانده است استاد كاشفى در كنار فعاليتهاى قرآنى خود به امر تحصيل نيز اهتمام بسيار داشت او تحصيلات خود را در مقطع دكتراى زبان و ادبيات عرب دانشگاه تهران به اتمام رسانده است. و در حال حاضر به تدريس در دانشگاه تهران اشتغال دارد و عضو هيأت علمى اين دانشگاه است. مقالات علمى اين استاد ارجمند همواره در مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانى دانشگاه تهران به چاپ رسيده و مورد استفاده علاقه مندان دوره است.
استاد امير محمود كاشفى سه فرزند به نامهاى مريم، ابوالحسن، و فاطمه دارد و با توجه به فعاليت و علاقه بسيار او به تربيت قرآنى فرزندانش، آنها نيز اشتياق بسيارى به فراگيرى علوم قرآنى دارند.
استاد كاشفى براى تبليغ و ترويج فرهنگ قرآنى به كشورهاى مختلفى چون عربستان، سوريه، مالزى، هند و پاكستان سفر كرده است. او در سال 1364 در محضر مقام معظم رهبرى كه در ان زمان رياست جمهورى را عهده دار بودند به تلاوت قرآن پرداخت و مورد تفقد و ارشاد معظم له قرار گرفت. استاد كاشفى از استادان مصطفى اسماعيل، عبدالباسط و عبد الفتاح شعشاعى به عنوان قاريان برجسته كشور مصر ياد مى كند. استاد كاشفى علاوه بر تلاوت قرآن در زمينه خوشنويسى فعاليت داد و به مرحله استادى در انجمن خوشنويسان دست يافته است او همچنين به برخى رشته هاى ورزش نيز علاقه دارد.