سرنوشت جسد فرعون

«فَالیومَ نُنجّیکَ بِبَدنِکَ لِتَکونَ لِمَنْ خَلْفکَ آیةً وَ إنَّ کثیراً منَ النّاس عَن آیاتِنا لَغافِلُونَ».1

(امروز جسد بی جانت را بر بلندای ساحل می افکنیم تا برای پیشینیان، نشانه و عبرت باشی،هر چند بسیاری از مردم از آیات ما غافلند).

از میان ده ها فرعونی که بر مصر حکومت کرده اند، برخی از شهرت بیشتری برخوردار بودند. آنان در مصر باستان می زیستند واهرام مصر در دوره ی آنان ساخته شده است. برخی از فراعنه ی مصر،زن بودند. حتچپسوت، دختر یکی از فراعنه ی مصر بود که به همسری یکی دیگر از فراعنه در آمد و پس از مرگ همسرش، بیست سال به عنوان فرعون به مصر حکومت کرد. او چهره و پوشش خود را شبیه فرعون های مرد می آراست.2

یکی از فرعون های معروف مصر که بیش ترین آثار باقی مانده از مصر باستان مربوط به اوست، رامسس دوم نام داشت که حضرت موسی(علیه السلام) در زمان او ظهور کرد.

رامسس دوم (سیرزستریس) همان فرعونی است که حضرت موسی(ع) را پرورش داد و فرزندش، ریان با معروف به منفتاح، همان فرعونی است که در دریا غرق شد . سنگ نبشته های موجود در موزه ی مصر، از ادعای خدایی این فرعون، شکنجه کردن بردگان و به کارگیری و استضعاف بنی اسراییل حکایت می کند.3

قرآن، نجات و بقای جسد فرعون را آیه ای از آیات الهی معرفی می کند؛ یعنی همان گونه که باید آیات ملفوظ خدا ر مطالعه کرد،باید به مطالعه و مشاهده ی آیات ملحوظ خداوند پرداخت و از آن ها پند گرفت.

در عصری که قرآن اعلام داشت جسد فرعون نجات داده خواهد شد، این جسد و جسد فراعنه دیگر در گورهای دره ی پادشاهان در طیوه (تب) در آن سوی نیل قرار داشت، ولی در آن زمان، مردم از آن کاملاً بی خبر بودند.

در پایان قرن نوزدهم بود که کاوشگران، جسد فرعون معاصر حضرت موسی(ع) را در آن جا کشف کردند. امروز این جسد در تالار اجساد مومیایی شده ی پادشاهان در موزه ی قاهره در برابر دید تماشاگران قرار دارد.4 لوره، جسد مومیایی شده فرعون منفتاح پسر رامسس دوم را در سال 1898 میلادی در دره ی پادشاهان در طیوه کشف کرد که از آن جا به قاهره منتقل شد.5

جسد مومیایی شده که در پارچه ای کتانی پوشیده شده، در محفظه ی شیشه ای ساده قرار گرفته است که آن را کاملاً از فضای خارج جدا می سازد و از آلودگی آن به وسیله حیوانات ذره بینی جلوگیری می کند. سروگردن این جسد، باز است و باقی جسد، با پارچه کتان پوشیده شده است.

«فَاِنْ کُنْتَ فی شَکٍّ مِمّا أنْزَلْنا إلَیکَ فَسْئَل الّذینَ یقْرَءونَ الْکِتابَ مِن قَبْلِکَ لَقَدْ جاءَکَ الحَقّ مِن رَبِّکَ فَلا تَکونَن من الممترین».6

و اگر در آن چه به سوی تو نازل کرده ایم، تردید داری، از کسانی که پیش از تو کتاب آسمانی می خواندند، بپرس.همان حق از جانب پروردگارت به سوی تو آمده است. زنهار! از تردید کنندگان مباش.

 

نویسنده : مسعود عباسی جامد

پی نوشت :
1. یونس،92.
2.تاریخ ایران و جهان،ج1، ص47، آموزش و پرورش،1381.
3.تفسیر الجواهر، طنطاوی،چاپ مصر ، ج6،صص85ـ86.
4.مقایسه ای میان تورات،انجیل،قرآن و علم ، دکتر بوکای، صص319ـ 320.
5.باستان شناسی وجغرافیای تاریخی قصص قرآن ، عبدالکریم بی آزار شیرازی،نشر فرهنگ اسلامی، ص 228 .
6.یونس،94.

منابع: 

بشارت ، فروردین و اردیبهشت 1382، شماره 34